Unga och nätet

För några veckor sedan presenterades i vår familj en idé om att vi ska samla in våra mobiler/datorer i ca 2 timmar runt middagstid för att kunna äta i lugn och ro samt göra läxor osv. Vår 16-åring bröt fullständigt ihop och förstod inte hur hennes liv skulle te sig utan att kunna vara uppkopplad under så lång tid. Om man behöver ha kontakt med någon kan man ju använda vanliga telefonen och ringa…tänkte vi. MEN hur kan man bara tänka ut något så urbota dumt som att tonåringar ska ringa varandra på en vanlig telefon!  Det slog mig hur mycket av det sociala nätverket som våra tonåringar har över nätet. Att ta bort nätet går nog att likställa med när vi var små och fick utegångsförbud. Hur det gick? Vi har inte verkställt våra 2 timmar utan bestämde att en mobilfri middag fick räcka….

Det finns dessutom en oro över vad våra unga möter på nätet och den kan säkert vara befogad. Jag har funderat mycket på hur vi ska kunna träna dem för det de möter på nätet istället för att ta bort nätet. För det tror jag aldrig vi kommer att lyckas med. Jag är nyfiken på vilka sidor och vad mina elever gör när är uppkopplade. Alltså blir mina  frågor:

1. Vad gör du när du är ute på nätet?

2. Finns det något som skulle kunna använda i skolan?

3. Vad har ni för regler ang datorer, internet och mobiltelefoner hemma?

Sen är en relevant fråga för oss pedagoger hur vi använder det eleverna redan har med sig till skolan. Ska vi verkligen stänga av elevernas mobiler? Hur gör vi med de elever som inte har tillgång till mobiler/datorer? Kan skolan tillgodose deras utveckling inom den digitala världen? Är det inte så att mycket av det digitallärandet sker hemma och jag kan känna en oro över de som inte får det och att det inte blir en likvärdig utbildning.  Klyftan mellan de som använder nätet flitigt och de som inte gör det  blir snabbt enorm och skolan måste finnas där och se till att det blir en likvärdig utbildning även inom IKT.

och här kommer min logga…

2 reaktioner på ”Unga och nätet

  1. Hej! Spännande att ni försökte och att ni insåg att det inte skulle funka med så lång tid som 2 timmar. Här skulle det också bli ramaskri. Vanlig telefon existerar liksom inte som kommunikationsmedel längre!
    Ses imorgon!

Lämna en kommentar